10 juli 2024
De Explorer vaart weer, na een succesvolle proefvaart op 2 juli. Ruim vijf weken lag dit schip in de overdekte scheepslift van Machinefabriek De Waal voor een flinke ombouw, onder begeleiding van ontwikkelaar Huib van Dijke.
Ook al is een dergelijke ombouw gesneden koek voor Van Dijke, dit was voor hem de grootste ombouw die hij ooit begeleidde. “Echt alles is eruit gaan, op een gegeven moment was er een visgraad over”, vertelt hij met een lach. De complete ombouw bestond uit:
- De inbouw van een Easyflow roersysteem, uitgevoerd met drie roeren waarbij het middenroer is uitgevoerd als ‘spoiler’. Dit zorgt voor een grote manoeuvreerbaarheid in ondiep en klein vaarwater.
- Nieuwe straalbuis; opnieuw gepositioneerd (meer van het schip af).
- Nieuwe, grotere schroef (straalbuis & schroef geleverd door Scheepsschroeven Reparatie Kampen).
- Nieuwe schroefaslijn (De Waal) met eco-afdichtingen ofwel; de Green Award gecertificeerde Stuwa© schroefasseals.
- Een scheepsvormaanpassing voor optimale aanstroming van het water naar de schroef (8,5 meter tunnel aanpassing)
- Nieuwe Caterpillar Stage V motor, ingebouwd door CCM3
- Nieuwe keerkoppeling met aangepaste reductie voor optimaal rendement op de schroef.
Flinke besparingen
Na deze ombouw kan eigenaar van het ms. Explorer Jacco Strijker volgens Van Dijke rekenen op flinke besparingen. De schipper kwam met Huib van Dijke in contact bij Scheepsschroeven Reparatie Kampen, waar hij in eerste instantie voor een nieuwe schroef naartoe ging. Een medewerker aldaar vroeg of Van Dijke eens wilde komen kijken. Hij zag dat er met meerdere aanpassingen een grote besparing te bereiken was. Hier is het zaadje gelegd voor deze enorme ombouw.
Subsidie
“Ik heb subsidie gekregen via de Energie Investeringsaftrek voor het aanpassen van de gehele aandrijflijn. Voor de motor heb ik subsidie gekregen via de regeling Verduurzaming Binnenvaartschepen. Die subsidie heeft mij over de streep getrokken om deze verbouwing aan te gaan. Het is natuurlijk een bak met geld.” De flinke besparingen die hem zijn voorspeld (waarover later meer), zijn voor hem zeker interessant. “De gasolie wordt alleen maar duurder.” Strijker kan bijna niet geloven dat de voorspelde besparingen uitkomen, de praktijk zal dit uiteindelijk moeten uitwijzen. Hierover later meer….