De Waal ontwikkelt fraaie propeller stromingskap

Stap dichter bij de meest optimale afstroming van schroefwater - Marco de Waal

18 juni 2019

Nieuw: propeller stromingskap

De Waal wilde al lange tijd iets doen aan de afstroming van het water achter de schroef. Daarnaast wilden wij de hydraulische schroefasmoer omkappen en zo beschermen tegen cavitatie en corrosie. Dit resulteerde uiteindelijk in de ontwikkeling van de fraaie propeller stromingskap.

De Waal voorziet haar schroefassysteem van steeds meer zelf ontwikkelde toevoegingen. Velen kennen de Stuwa afdichtingen, maar denk ook aan de succesvolle schroefasrem en de hydraulische schroefasmoer. De gehele installatie ziet er fraai uit en de schroefas zelf komt niet in contact met water waardoor er geen corrosie kan optreden.

Sinds enige tijd wordt ook de koppelflensmoer voorzien van een hydraulische ring. Als vijfde toevoeging wordt nu de propeller stromingskap geïntroduceerd. Hiermee komen we een stap dichter bij de meest optimale afstroming van het schroefwater.

Cavitatie

Marco de Waal: “We zien dat alle (merken) schroefasmoeren na enkele jaren gebruik gaan corroderen en dat bij sommige schepen ook cavitatie optreedt aan de moer en het schroefasuiteinde.  We wilden bij De Waal de afstroming verbeteren, wervelingen in het water direct achter de moer beperken, en gelijk de corrosie en cavitatie van het schoefasuiteinde en moer tegengaan. We hebben een kap ontwikkeld voor onze eigen installaties die dit alles oplost en daarmee direct zorgt voor iets meer rendement op de totale voortstuwing.

Directeur Johan Verlaan vult aan: “De mooiere stroming van het water zorgt tevens voor minder cavitatie op de roerbladen”. Als fraaie bijkomstigheid geeft de stromingskap uw onderwaterschip een mooi, strak uiterlijk.

Stromingskap 1 copy

Kwaliteit

De Waal: “Wie voor ons kiest, kiest naast degelijke kwaliteit, ook voor een mooie afwerking”. De kap wordt gegoten van kunststof, waarbij is gekozen voor een frisse blauwe kleur. De stromingskap past precies over de hydraulische schroefasmoer van De Waal en is voorzien van een o-ring.

De kap wordt over de moer heen gemonteerd door middel van een verzonken bout, waardoor de afstroming optimaal is. Verlaan: “De kap komt er in zo’n vier verschillende maatvoeringen. Klanten kunnen bij ons nu kiezen tussen drie opties: een stalen schroefasmoer, een roestvrijstalen moer of één van beide voorzien van een fraaie stromingskap.

Het is voor het eerst dat een stromingskap in serie toegepast gaat worden bij conventionele- en duurzame schroefasaandrijvingen in de binnenvaart.