25 november 2020
De allereerste EQUADRIVE® is op 10 november onder het mts Kratos geplaatst. De eerste kilometers zijn inmiddels succesvol afgelegd. Nu al is het verbazingwekkend hoe stil hij is. Iedereen is tevreden met de eerste resultaten, aldus een enthousiaste Mark Verhaar en Marco de Waal.
De inbouw van de allereerste EQUADRIVE® vond plaats bij De Waal in scheepslift 2. De Kratos beschikte al over een dubbele pod-voortstuwing. Op 9 november is de bakboord poddrive eruit gehaald, op 10 november is de Equadrive geplaatst door monteurs van Verhaar en De Waal. Op woensdag 11 november kon de proefvaart van de Kratos al beginnen.
De nieuwe EQUADRIVE® is 360 graden draaibaar en volledig elektrisch. Vanwege ruimtebesparing aan boord, de rechtstreekse schroefaandrijving zonder tandwielen, natuurlijke waterkoeling en een fluisterstille werking biedt deze poddrive met elektromotor 'onder water', veel voordelen. De Tesla van de binnenvaart wordt deze elektrische aandrijving inmiddels al genoemd.
Samenwerking
De productie van de EQUADRIVE® is een mooie samenwerking tussen Verhaar Omega en De Waal. Verhaar houdt zich druk bezig met de ontwikkeling van de nieuwe podddrive. De machinale bewerkingen, productie en complete assemblage verzorgt De Waal. En mogelijk naar wens ook de inbouw, zoals nu bij de Kratos van Vario Shipping B.V. Dit is al jarenlang een goede klant van Verhaar, die bereid is gevonden om de eerste Equadrive te plaatsen om hiermee vervolgens een periode proef te gaan varen. De ervaringen worden continu bijgehouden middels een online data-monitoringsysteem en vervolgens geanalyseerd door de ingenieurs van Verhaar en De Waal.
Kratos
Bas de Jong, technisch coördinator van de varende vloot vertelt: “De Kratos is al uitgerust met een pod-voortstuwing en dat maakt dit schip een goede testkandidaat. De mensen op dit schip zijn al gewend om zonder roeren te varen. Qua inbouw waren er maar minimale aanpassingen nodig. Al na de eerste proefvaart in de haven van Werkendam kwam het overtuigende bewijs; de EQUADRIVE is ontzettend stil. “Wat een rust aan boord”, aldus de enthousiaste schipper.
Lees alles over deze duurzame, elektrische manier van scheepsaandrijving in de Scheepvaartkrant van deze week.
Klik op onderstaande foto om het artikel te lezen!