Om VCA* gecertificeerd te mogen zijn, volgen wij de checklist die volledig is omschreven in ons eigen handboek. Hierin komen de volgende onderdelen aan bod:

  1. 1  VGM-beleid en -organisatie, betrokkenheid van de directie
    1. 1.1 VGM-beleidsverklaring bedrijf
    2. 1.2 VGM-functionaris / preventiemedewerker
    3. 1.3 Bestaat er een VGM-structuur in de organisatie (geen eis VCA*)
    4. 1.4 Leidinggevenden beoordeeld op VGM? (geen eis VCA*)
    5. 1.5 Interne audits gehouden?
    6. 1.6 Beoordeling door directie m.b.t. voldoen VCA-systeem?
  2. 2  VGM-risicobeheer
    1. 2.1 Actuele RI&E
    2. 2.2 Taakrisicoanalyses
    3. 2.3 LMRA’s uitvoeren
  3. 3  Opleiding, voorlichting en instructie
    1. 3.1 Vakopleiding en ervaring medewerkers
    2. 3.2 VCA-basis voor operationele medewerkers
    3. 3.3 VCA-VOL voor operationele medewerkers
    4. 3.4 Kennis/kunde m.b.t. risicovolle taken en/of omgeving
    5. 3.5 Bedrijfseigen VGM-voorlichting en instructie
    6. 3.6 Communicatie VGM-plan met eigen medewerkers en inleners
  4. 4  VGM-bewustzijn
    1. 4.1 VGM-overleg binnen het bedrijf
    2. 4.2 Beïnvloeden van het bewustzijn en gedrag? (geen eis VCA*)
  5. 5  VGM-projectplan: niet van toepassing i.v.m. VCA*
  6. 6  Voorbereiding op noodsituaties
    1. 6.1 Voorbereid zijn in geval van noodsituaties
    2. 6.2 Medewerkers met passende opleiding
  7. 7  VGM-inspecties
    1. 7.1 Periodieke werkplekinspecties
  8. 8  Bedrijfsgezondheidszorg
    1. 8.1 Medische geschiktheid (o.b.v. risico’s) medewerkers
    2. 8.2 Blootstellingsrisico’s functie, taak en/of specifieke werkplek
    3. 8.3 Raadplegen medisch deskundige voor medewerkers
    4. 8.4 Aangepast werk
  9. 9  Aanschaf, keuring van materialen, arbeidsmiddelen en PBM’s
    1. 9.1 VGM-inkoopspecificaties
    2. 9.2 Periodieke keuring arbeidsmiddelen en PBM’s
  10. 10  Inkoop van diensten: geen eis VCA*
  11. 11  Meldingen, registratie en onderzoek van VGM-incidenten
    1. 11.1 Melden/registreren van ongevallen medewerkers
    2. 11.2 Onderzoek van ongevallen/verzuim etc.
  12. 12  Milieu – afvalregistratie

Jaarlijks gescreend

Jaarlijks wordt het beleid en de inhoud van het handboek gescreend conform wet- en regelgeving middels een review en een directiebeoordeling. Tevens wordt naar aanleiding van het meldingenoverzicht gekeken waar we dienen bij te sturen. Zo worden doelstellingen indien nodig bijgesteld en/of opnieuw geformuleerd.

Medewerkers worden op de hoogte gesteld van de inhoud middels een toespraak. Er is tevens een communicatie-app beschikbaar.