24 december 2019
De Waal kijkt terug op een innovatief en productief jaar
Het afgelopen jaar is er weer veel gebeurd bij De Waal; er zijn nieuwe producten ontwikkeld, bestaande producten zijn doorontwikkeld en er is volop geïnnoveerd. Lees meer in het magazine BM en in de Scheepvaartkrant.
Hierin lees je onder andere dat de orderboeken voor ombouw naar het populaire Easyflow roersysteem nog steeds goed gevuld zijn. Daarnaast kiezen veel nieuwbouwschepen voor De Waal als het gaat om manoeuvreren en voortstuwen. Onlangs is de Deo Gratias afgebouwd aan de kade bij De Waal. Dit schip kreeg een De Waal stuurwerk en ook de roeren en complete schroefasinstallatie zijn van deze specialist in manoeuvreer- en voortstuwingstechnologie.
Ook de afbouw van de twee Sendo Liners XL vindt momenteel plaats bij De Waal. De afbouw is in handen van Concordia en CCM3. Machinefabriek De Waal is blij met de goede samenwerking. Het stuurwerk, de vier Easyflowroeren, de schroefassen en de afdichtingen, zijn afkomstig van De Waal.
Robotisering
Je leest tevens dat De Waal altijd bezig is met innoveren. Robotisering is daar een goed voorbeeld van. Dit is niet alleen nieuw voor De Waal, maar voor de gehele maritieme sector. De Waal heeft als eerste scheepsbouwbedrijf bereikt dat enkelstuks, gerobotiseerd snel en rendabel gelast kunnen worden. Dit praktisch zonder programmeren.
Producten worden direct vanuit een 3D tekening gelast; ofwel 3D CAD-Connected. In de moderne en hightech machinefabriek worden 100 procent Nederlandse producten gemaakt en daar is De Waal trots op. Met de ontwikkeling van de hightech lasrobot komt het volledig automatisch lassen van roeren een stuk dichterbij. In eerste instantie voor de binnenvaart maar later ook voor de zeevaart en visserij.
2020
Voor het jaar 2020 staan er weer veel onderwerpen op de agenda. Marco de Waal: “De Waal is in de breedte met tal van zaken bezig. Onze verspaningsafdeling wordt uitgebreid met een nieuwe CNC schroefassen draaibank. We engineeren volop aan diverse productverbeteringen, maar werken ook met een nieuw product met betrekking tot voortstuwing. Daarover kan ik op dit moment nog niet veel verklappen.
Verder zien we dat ons marktaandeel aan manoeuvreersystemen voor superjachten aanmerkelijk toeneemt. De grote jachtbouw is echt booming in Nederland. Ook de binnenvaart zet significant grote stappen met de verduurzaming op alle fronten. En ons marktaandeel in de visserij groeit gestaag. We zijn blij hier als familiebedrijf onze bijdrage aan te kunnen leveren. Ik ben trots op ons groeiende team van vakmensen. We staan ook in 2020 weer graag voor u klaar”.