07 december 2020
Concordia Damen kiest Machinefabriek De Waal voor de levering van het complete pakket aan voortstuwings- en manoeuvreerproducten voor de veertig LNG-binnenvaartschepen die Shell aan haar vloot gaat toevoegen.
De kwaliteit van de Stuwa producten, de leveringsbetrouwbaarheid, de uitstekende facilitaire voorzieningen, de jarenlange goede samenwerking én een mooie prijs-kwaliteitverhouding gaven de doorslag weer voor De Waal te kiezen. Op vrijdag 4 december is het contract getekend.
Shell gaat de veertig 110 x 11,40 schepen inzetten voor het vervoer van minerale oliën tussen voornamelijk Nederland, Duitsland en België. Bijzonder aan deze schepen is dat het ontwerp vooral is gericht op een groot laadvermogen bij een lage diepgang, zodat de schepen in laagwaterperiodes zo lang mogelijk kunnen blijven varen. Daarnaast betekent de keuze voor LNG dat de schepen minder zwavel en roetdeeltjes uitstoten.
De Waal is vanzelfsprekend erg blij met deze mooie opdracht. “Het is voor het eerst dat wij zo’n grote opdracht voor veertig schepen hebben gekregen”, aldus sales engineer Matthijs Versluis. In concrete cijfers komt deze opdracht neer op 40 dubbelschroevers, 160 Easyflow® roeren, 80 Stuwa schroefasinstallaties, 160 Green Award gecertificeerde binnen- en buitenseals, en daarnaast nog vele aanverwante producten zoals schroefasremmen, koppelflenzen en hydraulische moeren.
Kers op de taart
Matthijs Versluis: “Concordia Damen en De Waal werken al jarenlang op een fijne manier samen. We zijn dan ook erg dankbaar dat zij met deze opdracht wederom voor De Waal hebben gekozen, het is een mooie kers op de taart.”
Elke maand een schip
In april 2021 wordt het eerste schip in de scheepslift verwacht, daarna volgt er elke maand een schip. Dit betekent dat er de komende drieënhalf jaar elke maand een Shell-schip bij De Waal voor inbouw ligt. “Een prachtige order die ons de komende jaren een flinke bodem in onze bezetting geeft, in een overigens teruglopende markt wegens corona. Met deze mooie opdracht zijn we bijzonder content”, aldus de trotse eigenaar Marco de Waal en bestuurslid Rikke van Berk.
Uitstekende faciliteiten
Daarnaast wordt voor de verdere afbouw van deze schepen gebruik gemaakt van onze 135 meter lange 'Waalkade', aangezien De Waal naast de scheepsliften, torenkranen en meerdere afbouwkades, beschikt over uitstekende facilitaire voorzieningen. “Ook de service in de toekomst voor deze schepen is gegarandeerd”, voegt Matthijs Versluis hier nog aan toe.
Hij merkt tevens op dat de bouw van deze LNG-schepen een mooie samenwerking is tussen de bedrijven binnen Werkendam Maritime Industries (WMI). De Waal is haar medewerkers dankbaar voor alle getoonde inzet. “Zij hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het binnenhalen van deze opdracht”, aldus Marco.
Concordia Damen verwacht in november 2021 het eerste schip te kunnen leveren, daarna volgt elke maand een nieuw schip.