12 september 2017
Uw Heineken bier duurzaam over water met De Waal roeren
De Waal is trots op het feit dat zij met het succesvolle Easyflow® roersysteem nu ook een bijdrage mag leveren aan het duurzame vervoer van uw Heineken biertje.
Op 9 september is namelijk het nieuwe innovatieve dieselelektrische schip van Nedcargo, mcs Bonjovi (de Gouwenaar 2) gedoopt in Delft. Aan boord bevinden zich onder andere de bekende en succesvolle weerstandsarme Easyflow roeren van De Waal.
De Bonjovi moet jaarlijks zo’n 600 miljoen flesjes Heineken bier gaan vervoeren vanuit het Alpherium in Alphen aan den Rijn naar de Rotterdamse haven. De Heinekenbrouwerij in Zoeterwoude verscheept zijn exportbier alleen nog maar via de binnenvaart naar de Rotterdamse haven. Met de For- Ever, de Gouwenaar 1, en nu dus ook met het mcs Bonjovi.
Dit schip is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de Gouwe geen 42, maar 52 volle 40ft containers te kunnen vervoeren. Een ballastsysteem zorgt ervoor dat het schip ook met lege containers onder de spoorbrug van Gouda door kan. Het onderwaterschip is door MARIN hydrodynamisch geoptimaliseerd waardoor met een lager vermogen gevaren kan worden.
25 procent brandstofbesparing
Bij de bouw van het schip door de Concordia Group in Werkendam speelde duurzaamheid en milieu een belangrijke rol. Niet gek dat men daarom bij De Waal terechtkwam voor de inbouw van het Easyflow® roersysteem. Met dit succesvolle roersysteem, een efficiëntere rompvorm en dieselelektrisch varen, wordt een brandstofbesparing van 25 procent verwacht ten opzichte van vergelijkbare schepen.
Tijdens de proefvaart van de Bonjovi hebben de Easyflow roeren van de Waal de manoeuvreertesten van Lloydsregister zeer goed doorstaan. 'Op snelheid recht vooruit varend draaien ze van de neutrale stand naar 40 graden bakboord, vandaar naar 20 graden stuurboord en weer terug naar 20 graden bakboord in 37 seconden’, zo schrijft weekblad Schuttevaer over deze succesvolle test.
Emissieloos
De Bonjovi gebruikt twee dieselgeneratoren van 192 kW per stuk en één dieselgenerator van 603 kW om de elektrische voortstuwing van stroom te kunnen voorzien. Zo voldoet het schip ook aan de emissienormen voor 2020. De generatoren staan voor in het schip in ruimten die de afmeting hebben van een container en gesitueerd zijn in de ladingruimte. Hierdoor kunnen op- en naast deze ruimten containers worden geplaatst.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Bonjovi in 2020 emissieloos kan varen door inzet van batterij en waterstoftechnologie. De Waal wenst de Bon Jovi en haar bemanning een goede vaart!
Leest u hier het artikel in de Schuttevaer, waarin de Easyflow roeren van De Waal uitgebreid aan bod komen.