06 juli 2017
De Waal is een bekende naam in de binnenvaart, maar de laatste jaren hebben ook bouwers van superjachten de ‘De Waal’ kwaliteit ontdekt. Vanuit de hele wereld komt de 'happy few' naar Nederland voor de bestelling van hun superjachten en bedingen topkwaliteit.
Niet alleen voor het interieur maar zeker ook voor de besturing. Want je wilt blind kunnen vertrouwen op je roersysteem, zeker op zee en oceaan. Een stuurmachine maakt juist het verschil om veilig aan te komen op je bestemming. Inmiddels vaart al menig superjacht vanuit bekende plaatsen als o.a. Monaco en St. Tropez rond met het oer-Hollandse De Waal logo op het typeplaatje van hun stuurmachine. ‘High-performance manoeuvring system, built by De Waal in The Netherlands’, leest men in de prachtige machinekamers. Iets waar ze in Werkendam maar wat trots op zijn!
Nederland heeft een sterke aantrekkingskracht op vermogende mensen, wanneer zij op zoek gaan naar een bouwer van hun superjacht. Ons land beschikt over een aantal zeer vakkundige werven die deze superjachten kunnen bouwen. Tijdens de economische crisis heeft De Waal haar bakens verzet en is men zich ook gaan richten op de wereld van superjachten.
Relatief snel heeft het bedrijf haar plaats weten te veroveren in deze imponerende bedrijfstak. Tegenwoordig weten veel jachtwerven De Waal dan ook te vinden voor de bekende Stuwa© stuurmachines en jachtroeren. Dit vanwege de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en wereldwijde service die De Waal levert.
Naca profilering
De uitgekiende Naca profilering van de hogesnelheidsroeren, in combinatie met hennekokers die compleet in stroomlijnvorm van het roer worden gebouwd, maken deze roeren erg gewild in de superjachtbouw. Vaak worden de hennekokers, inclusief een rotary-vane stuurmachine, als compleet huiddeel inclusief spanten, aangeleverd aan de werf.
Deelbare pacific constructie
Daarnaast heeft men bij De Waal een bijzondere constructie ontwikkeld voor deelbare roeren. De roerkoning van deze zogenaamde ‘Pacific Yacht' constructie wordt m.b.v. een ingenieuze 'splitpen' hydraulisch in het roer bevestigd. Deze constructie heeft naast een optimale krachtoverbrenging, als optisch voordeel dat er bovenop het roer geen, buiten het roer uitstekende, flenzen en bouten zichtbaar zijn.
Dit maakt het jachtroer bijzonder strak en netjes aangesloten op de hennekoker, met slechts een minimale spleetruimte. Het geheel wordt geconserveerd met een passende hoogwaardige coating. Als alternatief kan de klant kiezen voor een compleet roestvrijstalen roer. Belangrijk is dat de roeren langdurig mooi en onderhoudsvrij blijven in zout water.
QF stuurmachinetechniek
De jachtroeren van De Waal worden aangestuurd door een kwalitatief hoogwaardige stuurmachine met een separaat noodsysteem welke ook (luxe) proportioneel wordt aangestuurd. De stuurmachine powerpacks worden met veel liefde en passie gebouwd op de werkplaats in Werkendam. Veel vraag is er naar de nieuwste QF stuurmachinetechniek met frequentiegeregelde aandrijfmotor.
Deze jacht-stuurmachine is bijzonder stil en hierdoor comfortabel om mee te varen. Rekening houdend met de specifieke wensen die horen bij de bouw van superjachten, worden regelmatig twee onafhankelijke stuurmachines geplaatst voor het linker en rechter roer, die apart van elkaar kunnen bewegen. Alle stuurmachines ondergaan op de proefstand bij De Waal een duurtest, die in het bijzijn van de opdrachtgever en klasse inspecteur wordt uitgevoerd.
Na deze uitgebreide testen wordt het product uitgeleverd en door de jachtwerf ingebouwd. De Waal is aanwezig bij de inbedrijfstelling, om zo tot het laatste moment betrokken te zijn om de kwaliteit te kunnen borgen.