Als ik 10 tot 15 procent brandstof bespaar, dan scheelt dat natuurlijk aanzienlijk. - Jan Bosman, ms Excelsior

29 september 2016

MS Excelsior succesvol omgebouwd naar Easyflow

De roeren van een ander merk, zijn hiervoor omgebouwd naar het De Waal concept. De verwachting is dat eigenaar Jan Bosman met dit gepatenteerde duurzame systeem van De Waal een forse brandstofbesparing realiseert. De Excelsior is het tweede schip van deze omvang, 135 x 14,20 meter, dat is omgebouwd naar Easyflow®.

excelsior3

De Easyflow® roeren staan verder naar buiten opgesteld dan bij andere roeren gebruikelijk is. Gecombineerd met de slankere vorm, het gepatenteerde roerprofiel en de afdekplaat, wordt meer stuwkracht uit het schroefwater gehaald. De ombouw vraagt een relatief eenvoudige ingreep. Het schip vaart beter, het is stiller in de woning én Easyflow® levert een brandstofbesparing op van 5 tot 15 procent.

Jan Bosman had goede ervaringen gehoord van bevriende schippers en besloot de stap te wagen op zijn droge ladingschip Excelsior. "Ik handel altijd een beetje uit impuls, op emotie. Er zijn metingen gedaan, ik heb een prognose gehad en dat zag er allemaal goed uit. Ik had op zich net zo goed nog tien jaar kunnen doorvaren met mijn oude roeren, maar ik haak graag aan bij de laatste ontwikkelingen.

Vernieuwing

Het is ook weer een stukje vernieuwing van het schip. Dat voelt goed. Het is van deze tijd." Maar de ombouw levert ook ander voordeel op. ‘Ik vaar honderd keer per jaar naar het Ruhrgebied. Als ik inderdaad 10 tot 15 procent brandstof bespaar, dan scheelt dat natuurlijk aanzienlijk. En een lager verbruik is goed voor het milieu bovendien.’

De samenwerking met De Waal is goed bevallen. "Ik had hier wel eens kleinere onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren, maar dit was de eerste grote klus. Ik ben er tevreden over. Fijne mensen."

excelsior2excelsior4