Met één druk op de knop automatisch lasprogramma’s genereren en zo scheepsroeren lassen met behulp van een lasrobot, dat kan bij De Waal.
De Nederlandse maritieme maakindustrie moet schepen en scheepsonderdelen sneller, beter en duurzamer produceren om zo de internationale concurrentiepositie te verbeteren.
In dat kader hebben vijf partners binnen het EFRO-project Toegepaste Innovaties Maritieme Automatisering (TIMA) gewerkt aan de digitalisering en inzet van robotica bij de productie van duurzame en nauwkeurige maatwerkprojecten: het resultaat is de lasrobot.
Met het lassen van kleine onderdelen zoals lieverjukken, kan de aanwezigheid van een persoon flink gereduceerd worden.
Samenwerking
Het innovatieve traject was een samenwerking met drie MKB-bedrijven uit de Drechtsteden: Scheepswerf Slob, Machinefabriek De Waal en Valk Welding, en het ROC Da Vinci College.
Hightech lasrobot
Machinefabriek De Waal kan de hightech lasrobot gebruiken voor de productie van scheepsroeren. Met het lassen van kleine onderdelen zoals lieverjukken, kan de aanwezigheid van een persoon flink gereduceerd worden. Uiteindelijk kan een werknemer zo meer productie draaien.
De Waal beschikt over een opgestelde rijdende robotopstelling met XYZ-opstelling. Een rails van 14 meter lang, met een hierop rijdende kolom van 8 meter hoog en een reikwijdte van de lasrobot van circa 5 meter.
Drie werkstations
De robotopstelling beschikt over drie werkstations. De eerste is een algemene werkplek voor de robotoperator en geschikt voor zeevaartroeren, in het tweede station staat een computergestuurd draaimechanisme om binnenvaartroeren volautomatisch te lassen. In de derde zone kunnen flenzen, lieverjukken en allerlei kleine roeronderdelen automatisch en supersnel worden gelast.
De robotopstelling beschikt over drie werkstations.