Slide background

Nieuw! Lasrobot bij De Waal.

De toekomst is hier al begonnen. Het begin van
een nieuw tijdperk in de scheepsbouw!

Voortrekkersrol van De Waal bij ontwikkeling
van unieke robotsoftware.

Lees meer hierover via het menu: De Waal / Nieuws.

Slide background

Reparatie

Sinds 1938 is De Waal sterk in reparatie. Of het nu uw schroefas, stuurwerk of iets anders betreft. We repareren volgens uw wens! Bel gerust, hijs ik deze schroef even aan boord.

Johan.
Logistieke dienstverlening De Waal

Slide background

Roerenbouw

Ieder scheepsroer wat onze fabriek verlaat moet perfect zijn.
Daar sta ik samen met mijn collega's garant voor.
Tegenwoordig maken we zelfs brandstofbesparende roeren!

Amanda.
Roerontwerp- en design De Waal

Slide background

Hydrauliek

We zijn specialist in hydrauliek.
Stuurmachines zijn onze core business.
Maar ook voor andere hydraulische
toepassingen kunt u bij ons terecht.

Arie.
Hydrauliek engineer De Waal

Slide background

Verspaning

We werken met moderne cnc machines
en verspanen alle kleine en grote producten.
Heel trots ben ik op deze draaibank
voor schroefassen tot maar liefst 12 meter lang!

Ardi.
Schroefasprogrammeur De Waal

Easyflow® roeren

HOEVEEL WILT U BESPAREN?

Nieuw: brandstofbesparende scheepsroeren! Laat ook uw roersysteem ombouwen tot Easyflow en bespaar direct ruim 10% brandstof. Iedere reis weer. Jaar in, jaar uit. Veel schepen gingen u al voor.

lees meer

Stuwa® Montagetechniek

Een vast of juist demontabel roerblad?

De Waal beschikt over verschillende verbindingstechnieken om het roerblad en de roerkoning (roer-as) aan elkaar te verbinden. Iedere techniek heeft zijn eigen pluspunten. Op zee met zware zeeslag heeft de constructie enorme krachten te verduren. Goed om te weten dat we een hoge mate van veiligheid inbouwen en nauwkeurig vastgestelde productieprocedures volgen.

Gaat u voor een vaste constructie of toch een demontabel geheel? Kies voor de gelaste 'krimpringmodule', de klassieke 'flensconstructie' of onze innovatieve 'pacific bouwvorm'. Ontwikkeld door de machinebouwers van De Waal.

 

1. Wilt u een vast roerblad?

De meest toegepaste vorm in de binnenvaart is een vast roerblad. Oftewel een 'no-nonsense' starre verbinding tussen roerkoning en roerblad. Uniek door onze krimpringconstructie.

1a. krimpringmodule

De roerkoning steken we hierbij diep door in het roerblad, waarna hij overgaat in een holle pijp. Op het zwaarst belaste punt, bovenaan het blad, monteren we een dikke stalen ring. Deze wordt muurvast op de roerkoning gekrimpt. Aan de buitenkant wordt hjj vastgelast. Dusdanig dat er ter plaatse van de roerkoning zelf niet gelast hoeft te worden! Dat scheelt aan materiaalspanningen.   

Voordelen; relatief goedkoop en absoluut scheurvrij. De juiste en meest gekozen constructie in de binnenvaart.  

2. Wilt u een demontabel roerblad?

Kies dan voor onze 'flensconstructie' of 'pacific bouwvorm'. Beide ontwerpen hebben specifieke eigenschappen en voordelen als volgt;

2a. flensconstructie

De flensconstructie wordt van oudsher het meest toegepast. Bovenop het roerblad bevindt zich een dikke flens met meerdere gaten. Aan de onderzijde van de roerkoning is een identieke, ronde flens bevestigd. Door hoogwaardige bouten, onder voorspanning, in de flensgaten te monteren, wordt een degelijke constructie verkregen.

Voordelen: klassieke flenzen, een demontabele en relatief goedkope oplossing. Nadeel: ingebrachte lasspanningen ter plaatse van de flensovergangen. Desondanks een veel toegepaste en duurzame, demontabele oplossing.

2b. pacific bouwvorm

De 'pacific bouwvorm' kent een gunstige, diep in het roerblad doorgestoken roerkoning. Het uiteinde is nabij het roerhart, opgesloten middels een conische zitting. En geborgd door onze unieke, hydraulische pen. Een voor de scheepsbouw unieke constructie. Deze bouwvorm is vanwege het ontbreken van buiten het roerblad uitstekende flenzen, uitermate geschikt voor de superjachtbouw. Maar ook voor het zeevaartsegment waar hoge eisen aan demontabiliteit wordt gevraagd.

Voordelen: Tijdwinst bij de- en monteren, geen lasspanning in roerkoning. Door het ontbreken van flenzen een optimaler stromingsprofiel en geen 'spleetverlies' tussen roerblad en roerheadbox. Langdurige garantie op mogelijke scheurvorming van de roerkoning.

Stuwa® Dynamic roersysteem

Ons meest gebouwde roerprofiel ooit!

Sinds begin jaren '90 heeft de binnenvaart massaal gekozen voor ons dynamic roersysteem. En niet voor niets. Goed manoeuvreren, zelfs in het gebergte. Op de plaats rondgaan. En een gunstig brandstofrendement. Dat zijn de feiten van ons meest gebouwde roerprofiel ooit. Het Stuwa® dynamic roersysteem bestaat altijd uit twee roeren per schroef.

Roerdynamica

Beide dynamisch gevormde roeren hebben een a-symmetrisch stromingsprofiel. De binnenzijde van de roeren is glad en strak. De buitenzijde heeft een uitgekiende (halve) visstaart profilering. Hierdoor wordt het water een aantal graden extra afgebogen ten opzichte van de roeruitslag.

Door deze roeren te combineren met een stuurmachine met ongelijke roerhoeken, wordt het manoeuvreer-effect een extra boost gegeven. Het resultaat is verbluffend. De beide roeren zijn verder voorzien van brede, gewelfde boven- en onderplaten, die het water goed vasthouden en de stuwkracht verhogen. Door de 'knik' in de platen worden trillingen tot een minimum gereduceerd. Het comfort aan boord neemt toe.

Onderhoudsvrij

Naast de genoemde eigenschappen zijn Dynamicroeren ook nog eens onderhoudsvriendelijk door de robuuste opbouw en uitstekende lagering. De standaard uitgevoerde krimpring-
constructie voorkomt scheurvorming op de gevoeligste plaats. Af-fabriek worden alle roeren lucht-en waterdicht afgeperst en voorzien van een sterke coating.

Voordelen

  • uitermate geschikt voor de binnenvaart 
  • goed sturen, weinig weerstand
  • voorzien van unieke krimpring
  • robuust uitgevoerde lagering
  • langdurig onderhoudsvrij 
  • uitstekende geconserveerd
  • leverbaar onder iedere klasse