Stuwa Schroefasrem

Een unieke vinding

Als schroefasspecialist blijven we onze producten verder ontwikkelen. Voorbeeld? De markt vroeg om een sterke verbetering van de traditionele houten blokkenrem. Een duur schijfremsysteem is immers niet voor iedereen een optie. Hoe kan het goed en doeltreffend voor een aantrekkelijke prijs. Na intensief onderzoek heeft De Waal dè oplossing gevonden. Een uit twee klauwen bestaande rem die zich door een ingenieuze schanierbeweging absoluut slipvrij om de schroefas klemt.

De Stuwa® schroefasrem is universeel en kan door iedere werf worden toegepast. Inmiddels is dit product het meest toegepast in de binnenvaart en ook verkrijgbaar voor andere markten. Het remsysteem is bovendien zo ontworpen dat de as niet radiaal of axiaal belast wordt.

Hoe het werkt 

Door middel van een scharnierconstructie die eenzijdig is verbonden met de motorfundatie wordt de rem om de koppel-
flens gemonteerd. Vervolgens wordt met een stelschroef de 'vrijstand' van de rem nauwkeurig ingesteld. Door nu met een hydrauliekpomp één remklauw uit zijn positie te persen, wordt de schroefas middels de scharnierbeweging, tweezijdig stevig vastgeklemd. De sterke remklauwen, afgewerkt met een dikke laag remvoeringsmateriaal, zorgen voor een absoluut slipvrije schroefas.  

Hoe je hem monteert

Om het grootst mogelijke remkoppel te creëren kan de rem het beste direct om de koppelflens worden gemonteerd. Indien dit praktisch niet mogelijk is, kan de rem ook om de schroefas zelf worden geplaatst. Voor deze laatste uitvoering dient het model met demontabele remklauwen te worden besteld.

Simpele bediening

De Stuwa schroefasrem wordt standaard compleet geleverd met een hydraulische handpomp. Deze kan op iedere, gemakkelijk bereikbare, locatie in de machinekamer worden gemonteerd. Optioneel is een elektrisch gedreven pompsetje mogelijk. Deze kan via een schakelaar in de machinekamer of zelfs boven, vanuit de stuurhut bediend worden. Hoe luxe wilt u het hebben?

Meeste gebruikte toepassing

Bij het voor anker liggen op stromend water of bij een dubbel-
schroever die 'afvarig' is, wordt de Stuwa© rem het meeste toegepast. Keerkoppelingen zijn er namelijk niet voor gebouwd om 'andersom' te worden aangedreven door snelstromend water langs de schroef. Wegens smeeroliegebrek kan alsdan een flinke schade optreden aan de tandwielen. Bovendien kan een meedraaiende schroef, bij een stilligend schip, voor een vervelend geluid zorgen.

Voordelen

  • compact en eenvoudig remsysteem
  • door iedere werf gemakkelijk te installeren
  • slimme, doordachte kantelconstructie
  • remklauwen voorzien van slijtvaste remvoering
  • leverbaar met vaste of demontabele remklauwen
  • voor toepassing om de koppelflens, of schroefas
  • standaard geschikt voor diameters van 140 tot 520 mm
  • standaard compleet met handpomp en druksensor
  • ergonomisch lichte handbediening
  • elektrische afstandbediening mogelijk
  • vrijwel onderhoudsvrij systeem
  • beproefde, in de praktijk bewezen kwaliteit
  • meest verkochte remsysteem in Europa