Stuwa® Montagetechniek

Een vast of juist demontabel roerblad?

De Waal beschikt over verschillende verbindingstechnieken om het roerblad en de roerkoning (roer-as) aan elkaar te verbinden. Iedere techniek heeft zijn eigen pluspunten. Op zee met zware zeeslag heeft de constructie enorme krachten te verduren. Goed om te weten dat we een hoge mate van veiligheid inbouwen en nauwkeurig vastgestelde productieprocedures volgen.

Gaat u voor een vaste constructie of toch een demontabel geheel? Kies voor de gelaste 'krimpringmodule', de klassieke 'flensconstructie' of onze innovatieve 'pacific bouwvorm'. Ontwikkeld door de machinebouwers van De Waal.

 

1. Wilt u een vast roerblad?

De meest toegepaste vorm in de binnenvaart is een vast roerblad. Oftewel een 'no-nonsense' starre verbinding tussen roerkoning en roerblad. Uniek door onze krimpringconstructie.

1a. krimpringmodule

De roerkoning steken we hierbij diep door in het roerblad, waarna hij overgaat in een holle pijp. Op het zwaarst belaste punt, bovenaan het blad, monteren we een dikke stalen ring. Deze wordt muurvast op de roerkoning gekrimpt. Aan de buitenkant wordt hjj vastgelast. Dusdanig dat er ter plaatse van de roerkoning zelf niet gelast hoeft te worden! Dat scheelt aan materiaalspanningen.   

Voordelen; relatief goedkoop en absoluut scheurvrij. De juiste en meest gekozen constructie in de binnenvaart.  

2. Wilt u een demontabel roerblad?

Kies dan voor onze 'flensconstructie' of 'pacific bouwvorm'. Beide ontwerpen hebben specifieke eigenschappen en voordelen als volgt;

2a. flensconstructie

De flensconstructie wordt van oudsher het meest toegepast. Bovenop het roerblad bevindt zich een dikke flens met meerdere gaten. Aan de onderzijde van de roerkoning is een identieke, ronde flens bevestigd. Door hoogwaardige bouten, onder voorspanning, in de flensgaten te monteren, wordt een degelijke constructie verkregen.

Voordelen: klassieke flenzen, een demontabele en relatief goedkope oplossing. Nadeel: ingebrachte lasspanningen ter plaatse van de flensovergangen. Desondanks een veel toegepaste en duurzame, demontabele oplossing.

2b. pacific bouwvorm

De 'pacific bouwvorm' kent een gunstige, diep in het roerblad doorgestoken roerkoning. Het uiteinde is nabij het roerhart, opgesloten middels een conische zitting. En geborgd door onze unieke, hydraulische pen. Een voor de scheepsbouw unieke constructie. Deze bouwvorm is vanwege het ontbreken van buiten het roerblad uitstekende flenzen, uitermate geschikt voor de superjachtbouw. Maar ook voor het zeevaartsegment waar hoge eisen aan demontabiliteit wordt gevraagd.

Voordelen: Tijdwinst bij de- en monteren, geen lasspanning in roerkoning. Door het ontbreken van flenzen een optimaler stromingsprofiel en geen 'spleetverlies' tussen roerblad en roerheadbox. Langdurige garantie op mogelijke scheurvorming van de roerkoning.