Stuwa® Flaproer

Heel bijzonder om te (er)varen

Het Stuwa® flaproer bestaat uit twee roerdelen die door een scharnier met elkaar zijn verbonden: het hoofdroer en de gestroomlijnde, scharnierbare flap. De bijzonderheid van dit roer zit hem in deze flap. Deze zorgt namelijk voor een grote dwarskracht bij een kleine hoofdroer-uitslag. Dit resulteert in zeer goede manoeuvreereigenschappen. En door de minimale waterweerstand, wordt een optimaal voorstuwingsrendement voor u gecreëerd!

Ingenieuze werking

Door het hoofdroer middels het lieverjuk te draaien, wordt de flap door een mechanische overbrenging, automatisch aan-
gestuurd. Het afstromende water verkrijgt hierdoor maar liefst twee maal de uitslag van het hoofdroer! Hierdoor vormen het hoofdroer en de flap samen een sterk gekromde 'aerofoil'. Zo ontstaat er een extra 'lifteffect' door het snel langsstromende schroefwater.

Omdat de flap onmiddellijk reageert is voor kleine koers-
correcties daarom een hoekverdraaiing van slechts één à twee graden nodig. En dankzij de dubbele waterafbuiging geeft het roer onmiddellijk de gewenste richting door naar het hele schip.

In twee typen leverbaar

De Waal kan de flapaandrijving voor u op twee manieren, als volgt uitvoeren. Aan u de keus:
1) Door middel van de klassieke T-vorm constructie. Uitgevoerd met een zogenaamde 'hulp hennekoker'.
2) Strak uitgevoerd in een dichte, gestroomlijnde omkasting. Met een ingenieus ingebouwd, bijzonder mechaniek. 

Voor alle scheepstypen

Het Stuwa® flaproer is geschikt voor ieder scheepstype.
Zowel in de binnenvaart, zeevaart en jachtbouw wordt dit roer-
type veelvuldig toegepast. Het stuur- en snelheidsrendement ten opzichte van een een 'standaard roer' ligt een stuk hoger. Zodanig, dat ondanks periodiek onderhoud aan de flap, uw investering ruimschoots wordt terugverdiend. Een aantrekkelijk roertype dus, dat Stuwa® flaproer.

Voordelen

  • scherp en direct sturend schip
  • weinig weerstand, een snel schip
  • minimaal brandstofverbruik
  • in twee uitvoeringen leverbaar
  • voor ieder scheepstype toepasbaar
  • degelijke scharnierbeweging
  • robuust uitgevoerde lagering
  • uitstekend geconserveerd
  • leverbaar onder iedere klasse