Stuwa® Flanking roeren

Volle kracht achteruit!

Het manoeuvreerrendement van roeren is normaal gebaseerd op de afbuiging van schroefwater. Bij achteruitvaren komt er echter géén stuwwater op de roerbladen terecht. Bij compleet dwars gezette roeren reageert het schip nauwelijks meer in zijn achteruit. In sommige situaties zijn dan roeren vòòr de schroef een uitkomst. Flankingroeren genaamd.

Speciaal voor duwvaart!

Normaal gezien is het 'achteruit stuurgedrag' niet zo van belang. Binnenvaartschepen hebben immers een boegschroef om bij te sturen. Dit geldt ook voor zeegaande coasters. Grote zeeschepen maken in havens gebruik van sleepboten. Maar voor de duwvaart ligt dat anders. Grote, achteruitvarende konvooien met veel duwbakken zonder eigen aandrijving, zijn een speelbal voor de wind. Duwboten hebben dan ook veel moeite met recht achteruitslaan of korte achteruitbochten. Best gevaarlijk tussen het andere scheepvaartverkeer. In die situatie beveelt De Waal haar Flankingroeren aan.

Onafhankelijke aansturing

Flankingroeren worden door een onafhankelijke stuurmachine aangestuurd. Zo kan de kapitein twee roerstellen separaat bedienen. En moeiteloos zijn konvooi achteruit op koers houden. Overigens, tijdens normaal vooruit varen staan de roeren stil in de neutrale middenstand.

Roerdynamica

De Flankingroeren lijken qua vorm en profiel op balansroeren. Maar zien er door hun afmeting en verhouding toch net anders uit. Recht vooruit, geen weerstand. Achteruit, een optimale afbuiging van het schroefwater. Het aantal benodigde roeren en de plaats c.q. afmeting, worden per schip nauwkeurig vast-
gesteld door de ingenieurs van De Waal.

Voordelen

  • speciaal voor grote duwboten
  • op maat getekend en gebouwd
  • veel ervaring met Flankingsystemen
  • geen weerstand bij rechtuit varen
  • optimale waterafbuiging in achteruit
  • uitstekend geconserveerd
  • robuust uitgevoerde lagering
  • voorzien van unieke krimpring
  • onder iedere klasse leverbaar