Historie

Geen heden zonder verleden

De Waal. Familiebedrijf pur sang. Opgericht in 1938 door J.A. (Ko) de Waal en inmiddels bestuurd door de derde generatie 'De Waal. Vakmanschap, de wil om te excelleren en het verdiende geld terug te investeren, heeft deze onderneming gemaakt tot een begrip in de Nederlandse en Europese scheepsbouw.

Na de start in 1938 aan de voormalige binnenhaven van Werkendam, richt het bedrijf zich op het motoriseren van vrachtzeilschepen met behulp van een zogenaamde zijschroefinstallatie. De ondernemende Ko de Waal kocht een motorfiets en zocht ook zelf de klanten op in het land. Service 'on the road' en dat in die tijd. In 1952 volgde een verhuizing naar de Biesboschhaven. Hier startte de ontwikkeling van onderwater-reparaties.

Onderwaterwerk neemt toe

Aan de rivieroever, net over de dijk naast de fabriek, liet Ko de Waal de te repareren schepen droog vallen op een zandplaat. Bij eb holden de mannen van De Waal met lieslaarzen aan naar de zandplaat. Met een man of zes tilden de monteurs de gedemonteerde schroefas over de dijk naar de loods. Hard werken, want de vloed wachtte niet. Begin jaren '70 verdween het flinke getijde, met de komst van de Oosterscheldedam in Zeeland, het sluitstuk van de Deltawerken. Echter hiermee verdween ook de mogelijkheid om ter plaatse op een zandplaat te repareren.

Techniek zorgt voor groei

Inmiddels had zoon A.M. (Ton) de Waal zijn intrede gedaan en die overtuigde zijn vader ervan om een hydraulische scheepslift te bouwen aan de Biesboschhaven. Later gevolgd door een tweede scheepslift in de Beatrixhaven, die zelfs werd overdekt. Twee pijlers onder een groei die volgde.

De strategische ligging aan de rivier de Nieuwe Merwede, in combinatie met de twee scheepsliften bezorgde De Waal een bijna automatische groei. Je kon er als schipper nauwelijks omheen. In 1993 volgde de bouw van een modern kantoor en zeven jaar later werd het markante hoofdgebouw ‘Havezathe’ in gebruik genomen.

Ontwikkelingen gaan door

Als voorlopig sluitstuk werd, na jaren van onderhandelen, de Beatrixhaven opnieuw gedeeltelijk gedempt om hier in 2012 een kade van maar liefst 135 meter te openen. Door de bijzondere kadevorm kunnen hier schepen tot wel 150 meter gemakkelijk aanmeren. Op de kade verrees ook nog eens een hoge constructiehal die ruimte biedt voor allerlei scheeps-
constructies zoals roeren voor de grote zeevaart.
Inmiddels heeft Ton de Waal het stokje alweer doorgegeven aan de derde generatie. Zoon J.A.M. (Marco) de Waal staat vanuit het bestuursmodel samen met de andere familieleden borg voor de continuïteit van dit veelzijdige familiebedrijf.

Vernieuwing blijft onze kracht

Met de heer J. (Johan) Verlaan aan het roer van de werkmaatschappij wordt een nieuwe koers gevaren. Een koers van bouwen op het verleden en uitdagingen aangaan in de nieuwe wereld: duurzaam 'denken en doen' met ondermeer brandstofbesparende systemen. Voortstuwen en manoeuvreren van grotere bagger- en zeeschepen. Hightech besturingen en roeren voor superjachten. Dát, is De Waal anno nu.